Udstillinger i Billund Centret 2017 - 2018.

ELSE DUEDAHL

JENS-PETER KELLERMANN

grafik og skulptur

Billund Centret

27. september - 22. oktober 2017

Billedkunsten står ELSE DUEDAHL for, hun har i 25 år arbejdet som kunstunderviser, men arbejder i dag fuldtids som billedkunstner med maleri, papirarbejde og tegning.

ELSE DUEDAHL har udviklet et stærkt personligt, abstrakt formsprog. Med enkle geometriske figurer, som små trekanter og kvadrater, i fine kompositioner dannes der mønstre på billedfladen, der danner en slags organiske helheder, der kan minde om fine kniplingsarbejder.

ELSE DUEDAHL eksperimenterer med den stærkt forenklede tuschtegnings mange muligheder, og den omhyggelige udførelse tilfører værkerne en høj grad af udtryksfuld sanselig intensitet.

ELSE DUEDAHL har udstillet siden 1973. Debut på den censurerede udstilling ”Ny Kunst”, Tistrup

Kategorier: maleri, papirarbejder og tuschtegning

Medlem af KKS, Kvindelige Kunstneres Samfund

Medlem af kunstnergruppen ELIBRI

ELSE DUEDAHL er en meget aktiv udstiller, her ses et udklip fra de senenste år:

Dronninglund Kunstcenter, 2017

"Tolv udtryk", 2016, gruppeudstilling, Filosofffen, Odense

"Spor krydses", 2016, gruppeudstilling, galleri SPOR 1, Brande

KP, Kunstnernes Påskeudstilling 2016, Kunsthal Aarhus

Vestjyllandsudstillingen 2015, Tistrup

Galleri Progres, Hundslund, 2015

KP, Kunstnernes Påskeudstilling, Kunsthal Aarhus, 2015

KE, Kunstnernes Efterårsudstilling, Den Fri, 2014

KS, Kunstnernes Sommerudstilling, Tistrup, 2014

KP, Kunstnernes Påskeudstilling, 2014, Kunsthal Aarhus

Censureret Efterårsudstilling, Gimsinghoved, 2013

KS, Kunstnernes Sommerudstilling, Tistrup, 2013

Banegaarden, Aabenraa 2012

Engelsholm Kunsthøjskole, 2011

Kongensgade 111, Fredericia, 2011

Censurerede Forårsudstilling, Hillerød, 2011

Billedhuggeren JENS-PETER KELLERMANN udstiller skulpturer.

Jens-Peter Kellermann er født 1952 og er uddannet på Det Kgl. Danske Kunstakademi (1973-82). Siden 1983 har han været ansat som underviser på Danmarks Designskole

I sit arbejde med den figurative skulptur giver Jens-Peter Kellermann form til drømme og mytestof. Med humor og vid har han skabt sit helt eget fantasifulde og underfundige univers, hvor han blander egne iagttagelser med mytologiske såvel som kunst- og kulturhistoriske motiver og skikkelser.

JENS-PETER KELLERMANNs hovedinspirationskilder er den bibelske fortælling om menneskets uddrivelse af Paradiset. Den er sjældent det egentlige motiv, i stedet skildrer han konsekvensen af menneskets tabte uskyld. Hans værker udgør en perlerække af græske og nordiske guder, egyptiske sfinkser og helt almindelige mennesker, som på forskellig vis repræsenterer alt det, der fulgte med vækkelsen af den menneskelige bevidsthed, indbildskhed, kærlighed og ømhed.

JENS-PETER KELLERMANN arbejder med mange forskellige materialer, sammensætter for eksempel bronze og marmor med skiffer og tegl, ligesom han til tider anvender readymades fra hverdagen, som en kop eller en vaselinedåse. Det tilfører værkerne en meget sanselig karakter.

Jens-Peter Kellermann har modtaget KEPrisen 1981 samt støtte og legater fra bl.a. Mogens Poulsens Mindelegat (1978), Astrid Noack Fonden (1980), Direktør J. P. Lunds Legat (1981), Viggo Jarls Legat (1982), Dansk Færøsk Kulturfond, Augustinusfonden, Ebba Celinders Legat (1998, 2003) og Henry Heerups legat. Han har solgt værker til Roskilde Højskole, Den Kgl. Veterinær- og Landbohøjskole, Rigshospitalet, Københavns Kommune Kulturfond samt til en række kommuner rundt om i landet. Han har desuden fremstillet monumenter, der bl.a. er placeret i Holsteinsborg og Torshavn. Jens-Peter Kellermann har været medlem af Corner siden 1992

Aktiviteter i 2017

24. januar 2018